• WINGS
    food & drinks
  • WINGS
    food & drinks
  • WINGS
    food & drinks
  • 1
  • 2
  • 3

Historie

Schiphol

Schiphol stond vroeger bekend als 'Sciphol'. Het was een moeras waar veel schepen vergingen. Tussen 1848 en 1852 werd in deze omgeving een meer ingepolderd dat later Haarlemmermeer kwam te heten. Hierdoor kwam een groot gebied droog te liggen waar later Schiphol werd gebouwd.

In het noordoosten van het Haarlemmermeer werd Fort Schiphol gebouwd. De Minister van Oorlog keurde in 1916 een plan voor de oprichting van een militair vliegveld goed. Al snel werden er houten hangars gebouwd en werd het veld uitgebreid tot ruim 75 hectare. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Schiphol bezet door de Duitsers die het vliegveld uitbreidden. Het werd door de geallieerden meerdere malen gebombardeerd omdat het een grote dreiging vormde voor het Verenigd Koninkrijk. Na de Tweede Wereldoorlog was het veld helemaal met de grond gelijk gemaakt; zowel door bombardementen als door de Duitsers zelf. Ook het Schipholgebouw werd vernietigd.

Gelukkig kwam er snel hulp en werd het vliegveld weer opgebouwd. Er kwamen betonnen start- en landingsbanen en nog geen twee maanden na het einde van de Tweede Wereldoorlog landde het eerste vliegtuig, een DC-3, op het nieuwe Schiphol. De betonnen start- en landingsbanen waren erg belangrijk met de komst van grotere en zwaardere vliegtuigen. Door het straaltijdperk deden nog grotere vliegtuigen Schiphol aan.

slide3

De oude verkeerstoren

De oude verkeerstoren te Schiphol-Oost vormt een prachtige herinnering aan de omvangrijke luchtvaartgeschiedenis van Schiphol. Het is een mooi reliek van het infrastructureel denken in de jaren '50. De helderheid en eenvoud van de toren geven een goed tijdsbeeld. Dat maakt deze locatie met recht een zeer unieke plek voor een horecagelegenheid.

Schiphol-Oost is het 'oude' Schiphol. Het ligt langs de Oostbaan, aan de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Tot aan de opening van het huidige Schiphol-Centrum in 1967 was Schiphol-Oost de plaats waar zich de passagiersterminal bevond.

De oude verkeerstoren, de 4e verkeerstoren van Schiphol, werd in 1952 in gebruik genomen. Gedurende de vijftien jaren dat de toren in gebruik was, werden zes tot tien vluchten per dag verwerkt, met een gemiddelde van 325 passagiers per dag. Vandaag de dag is dat ongeveer 1124 vluchten per 24 uur!

slide1

In 1998 werd de toren met de sloop bedreigd. Er werd door een aantal bedrijven op Schiphol-Oost een bedrag van 8 miljoen gulden verzameld. Met dit bedrag kon de toren, met een gewicht van 300.000 kilo, worden verplaatst naar een centrale locatie 30 meter verderop. Daar vormt het vandaag de dag een sociaal en zakelijk middelpunt van het business district van de nationale luchthaven.